گزارش و عکسهای برنامه ی سفر چهار روزه ی کردستان از تاریخ 12 الی 1402/03/15

مشروح گزارش و عکس ها در ادامه مطلب

حرکت از یزد ( ترمینال میدان امام علی ) ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۱۴۰۲/۳/۱۱  با یک دستگاه اتوبوس به رانندگی آقای داوود مرادی و ۴۲ همنورد و مسافر .

رسیدن به شهر قم صبح روز جمعه ۱۲ خرداد ساعت ۷:۳۰ . توقف برای صرف صبحانه در محوطه ی مسجد اول اتوبان قم به تهران.  ساعت ۸:۳۰ حرکت بطرف ساوه و در ادامه به سمت همدان .

صرف ناهار در یکی از پارک‌ها همدان ساعت ۱۴ و بعد حرکت به سمت سنندج

از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۴۰ جهت خرید لوازم کوه از بازار تاناکورا در شهر سنندج توقف داشتیم.  و بعد حرکت به سمت دیواندره ساعت ۲۳ در شهر دیواندره بودیم.  که با احتساب بعد مسافت و مسیر پر چالش روستای بست تصمیم به تغییر برنامه گرفتیم و شب را در شهر دیواندره در مدرسه ی امید توقف و تا ساعت ۶ صبح شنبه ۱۳ خرداد استراحت کردیم که به شکر خدا ولطف آقای سالاری که هماهنگی‌های قبلی را انجام داده بودند مدرسه دارای امکانات خوبی بود . ساعت ۷:۳۰ حرکت به سمت غار کرفتو که ۷۰ کیلومتر به سمت تکاب و بعد یک جاده انحرافی به سمت روستای کرفتو که به غار کرفتو منتهی میشد .

وجود مناظر سرسبز و زیبا وا داشت تا توقفی داشته باشیم و از مناظر عکس بگیریم و لذت ببریم . ساعت ۹:۴۰ رسیدیم به غار کرفتو که یک پدیده و جاذبه ی بسیار زیبای طبیعی بود.

تا ساعت ۱۲ به بازدید از غار  پرداختیم و عکسها گرفتیم . ساعت ۱۲ بطرف روستای بست حرکت کردیم . توقف یک ساعته در روستای زرینه و بعد به سمت بست که در مسیر جاده ی روستایی بست متاسفانه یک حادثه انحراف از جاده برای یک دستگاه خودرو  رخ داد و دوستان همنورد جهت امداد توقف کردند .

ساعت ۱۶:۳۰ به روستای بست رسیدیم . ابتدای روستا پلی بر رودخانه زده بودند که تحمل وزن اتوبوس را نداشت لذا اتوبوس اول روستا متوقف و همنوردان پیاده تا کمپ کوهنوردی انتهای روستا رفتند البته وسایل و کوله ها را با یک دستگاه نیسان تا کمپ حمل کردیم . بقیه ی روز همنوردان در کمپ به استراحت پرداختند و داخل روستاه گشت زدند و برخی هم با کوهنوردانی که از شهرهای دیگر تشریف آورده بودند به گف و گوف مشغول شدند .شب برای برنامه روز یکشنبه همنوردان را به سه گروه تقسیم کردیم .

گروه اول به سرپرستی محمود دهقانی استارت پیمایش از کمپ به سمت چشمه و در ادامه به سمت قله ها ی گاولان و زلیخا . گروه دوم به سرپرستی آقای محمد سالاری با نیسان تا چشمه و از آنجا با قسمتی از گروه پیمایش به سمت قله ها .

و گروه سوم به سرپرستی آقای حسن ظهوری ،  طبیعت گردی داخل روستا و چشم اندازهای اطراف رودخانه .

صبح یک شنبه گروه اول ساعت ۳:۱۵ بیدار باش و ساعت ۴ بامداد از کنار کمپ به سمت چشمه حرکت کردیم . گروه ۲۰ نفره به سرقدمی خانم ملکه میرشمسی و عقب داری آقای حبیب یاوری . گروهی بسیار منظم و پر انرژی . جا دارد از خانم میرشمسی و آقای یاوری که به نحو شایسته گروه را هدایت کردند سپاسگزاری و قدردانی کنیم . ساعت ۹ صبح گروه اول در سر  چشمه ی کانی چاوره ش به گروه دوم که یک ساعت زودتر رسیده بود ملحق شدیم . بعد از صرف صبحانه   آقای جواد صادقیان . محمود خلفایی و سرکار خانم طیبه میرشمسی به قصد فتح سه قله ی شاه نشین.  گاولان و قلی زلیخا حرکت کردند . که هر سه نفر موفق شدن و هم زمان با گروه یک و دو به کمپ رسیدند . گروه دوم به سرپرستی آقای محمد سالاری از مسیر شاه نشین به سمت گاولان حرکت کردند و گروه اول با ۲۰ همنورد از راه اصلی به سمت گاولان حرکت کردند ساعت ۱۱:۳۰ بر روی قله ی گاولان عکس گرفتیم و بعد بقصد قله زلیخا حرکت کریم . ساعت ۱۲:۳۰  گروه اول و گروه دوم به اتفاق گروه کژوان به سرپرستی آقای مجتبی پورجانب بر بام کردستان. قله ی قلی زلیخا عکس گرفتیم . ساعت ۱۳ به سمت چشمه حرکت کردیم . در مسیر برگشت متاسفانه  خانم عمادی از ناحیه ی مچ دست آسیب دیدند . که برایشان آرزوی سلامتی داریم

ساعت ۱۵ رسیدیم چشمه یک ساعت استراحت  و بعلت آسیب دیدگی یکی دیگر از دوستان و ضیق زمان از چشمه تا کمپ را با نیسان برگشتیم .

ساعت ۱۶:۳۰ رسیدیم کمپ هر سه گروه مشغول صرف ناهار و استراحت و دوش گرفتن شدن تا ساعت ۱۸ که کوله و وسایل بر پشت نیسان و همنوردان پیاده بطرف اتوبوس که ابتدای روستا متوقف بود حرکت کردیم. آقای شکاری مسئول کمپ و اهالی روستای بست مردمانی بسیار مهربان و مهمان نواز بودند .

ساعت ۱۸:۳۰ روستا را ترک کردیم.

طبق برنامه میبایست شب را در یک خانه ی بوم گردی داخل فامنین شهرستان همدان بخوابیم.  ولی بعلت دیر وقت بودن در زمان حضورمان در فامنین شب را تا صبح داخل اتوبوس سر کردیم و صبح روز دوشنبه ۱۵ خرداد در شهر دلیجان داخل یک پارک با صفا برای صرف صبحانه توقف کردیم.  ساعت ۸:۳۰ از دلیجان بسمت کاشان حرکت کردیم که در بین راه نرسیده به نراق در ساعت ۹ به زیارت بی بی زبیده خاتون رفتیم و بعد به قصد بازدید از غار چال نخجیر که در سال ۱۳۶۶ در یک عملیات جستجو ی منبع آب کشف شده  رفتیم . ساعت ۱۰ در پارکینگ محوطه ی غار اتوبوس متوقف و دوستان جهت تهیه بلیط ورود به گیشه مراجعه کردند . غار چال نخجیر در شمال شرقی شهرستان دلیجان  در دامنه ی کوه تخت واقع شده که طبق برآورد زمین شناسی  ۷۰ میلیون سال قدمت دارد.  غار طی حرکت گسل عکس پدید آمده و غار آهکی بحساب می آید . ورودی غار با ۵۷ پله به سمت پایین شروع و دارای یک مسیر اصلی و تعدادی مسیر فرعی میباشد .

ساعت ۱۳ به سمت یزد حرکت کردیم.  ساعت ۱۵:۳۰ جهت صرف ناهار در شهر اردستان توقف کردیم .

از اردستان تا یزد هم چند بار توقف داشتیم. ساعت ۲۰:۴۰ رسیدن به یزد وپایان برنامه .

صرف صبحانه صبح جمعه ۱۲ خرداد در محوطه ی مسجد اول اتوبان قم به تهران

بازگشت به کمپ

صرف صبحانه صبح دوشنبه ۱۵ خرداد در پارکی داخل شهر دلیجان

بی بی زبیده خاتون

طبق مقررات غار نخجیر از بردن گوشی و دوربین داخل غار ممانعت بعمل می آمد بنابراین ما تصویری از داخل غار نداریم

گروه دوم در حال صعود

داخل غار نخجیر

عکسهای داخل غار نخجیر توسط یکی از دوستان که موفق به بردن گوشی موبایل به داخل غار شده بود گرفته شده